Saturday 21 January 2012

Bun Manis

MEXICAN BUN /BUN mANIS

Bahan Inti:
200 g mentega tanpa garam, dibiar lembut
½ camt vanila
70 g gula perang

Cara membuatnya:
Putar mentega dengan kelajuan sederhana 3 min. Masukkan vanila dan gula, kacau rata. Letak di dalam mangkuk dan simpan di dalam peti sejuk. Bahagikan kepada 20 bebola dan atur (berjarak) atas tin kemudian simpan di dalam peti sejuk semula.


Bahagian Atas:
200 g mentega, dibiar lembut
160 g gula aising, diayak
3 biji telur Gred A, dipukul sedikit
1 camt coffee emulco (atau 2 camb kopi segera + 1 camb air)
secubit serbuk kayu manis, jika suka
200 g tepung rendah protin (high ratio), diayak


Cara membuatnya:
Putar mentega dan gula aising pada kelajuan sederhana 5 min atau hingga adunan kembang dan gebu. Masukkan sedikit demi sedikit telur, putar perlahan hingga sebati. Campurkan kopi, kacau rata. Kemudian masukkan tepung dan pukul rata-rata dengan perlahan. Simpan di dalam peti sejuk sehingga diperlukan.


Doh Manis
500 g tepung protin tinggi, diayak
5 g bread improver } diayak
5 g pelembut roti }
20 g susu tepung, diayak
75 g gula kaster
6 g garam
8 g yis segera
1 biji telur, dipukul sedikit
270 g air atau susu segar (jangan guna susu tepung jika gunakan susu segar)
60 g mentega, dilembutkan

Cara membuatnya:
Satukan tepung, gula kaster dan garam di dalam mangkuk. Kacau rata kemudian masukkan yis. Bubuh telur dan air atau susu. Gaul sebati. (Jika dengan food processor gunakan putaran perlahan selama 1 min kemudian putaran sederhana 8 min). Campurkan mentega. Pukul kelajuan sederhana hingga adunan menjadi lembut, halus dan menganjal (tidak melekit). Bentukkan adunan menjadi bulat. Bahagikan kepada 17 bahagian, setiap satu seberat 55 g. Bentukkan bebola, tutup dengan tuala dan biar 10 min.

Untuk membentuk ban:
Leperkan satu bahagian doh di atas tapak tangan, letak bebola inti di tengah. Tangkupkan dan picit atasnya kemas-kemas (jika tidak, inti akan keluar semasa membakar). Susun atas tin pembakar berlengser dengan jarak 7.5 cm antara satu sama lain. Biar kembang selama 45 min di tempat hangat. Picitkan bahan atas di permukaan ban dalam bentuk memusing, dimulakan dari tengahnya. Bakar pada 200 C selama 12-15 min atau hingga ban keperangan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...